Uitgangspunten
We werken Groeigericht als… ...niet de leeftijd, maar de ontwikkeling het handelen van het kind en pedagogisch medewerker bepaalt. ...het kind een keuze heeft op basis van eigen interesse/ voorkeur. ...pedagogisch medewerkers een ondersteunende rol hebben: - je bent actief afwezig (waarnemen, volgen, bewust ruimte geven) - of bedoeld aanwezig (prikkelen, uitdagen) - je kiest bewust voor sturing, halfsturing of zelfsturing. ...elk positief initiatief van ieder kind wordt aangemoedigd en beloond. ...we consequent in plaats van streng zijn. Er worden grenzen aan kinderen gesteld, deze hebben te maken met veiligheid en met de omgang met elkaar. ...kinderen uitgedaagd en geprikkeld worden om de echte wereld te verkennen. ...de structuur van de dag niet bepaald wordt door de klok (alles op vaste tijden), maar door de activiteiten die ondernomen worden en de behoeften van het kind. Structuur wordt vertaald in ritme, rituelen en routine. ...de ruimte ontwikkelingsstimulerend en kindvriendelijk ingericht is. ...de pedagogisch medewerker voor het kind een evenwicht zoekt tussen geborgenheid en veiligheid aan de ene kant en uitdaging aan de andere kant. ...pedagogisch medewerkers samen verantwoordelijk zijn voor de hele groep kinderen. Achtergrond Groeigericht werken heeft verschillende pedagogische bronnen. De basis ligt echter bij de Duitse psycholoog Erikson. Hij formuleert een fundamenteel uitgangspunt: "Het kind ontwikkelt zich stapsgewijs en in fasen." Niet de leeftijd staat centraal, maar de ontwikkeling van het kind. In deze individuele ontwikkeling zijn de volgende fasen te onderscheiden: Fase 1 veilige gehechtheid in de cocon (ca. 0 -1,5 jaar) Fase 2 exploratie, bewustwording (ca. 1,5 - 3 jaar) Fase 3 sociale rollen, vriendschappen (ca. 3 - 6 jaar) Fase 4 plekje in de wereld vinden, weten hoe het werkt (ca. 6 -11 jaar) Fase 5 ontdekken van eigen talenten (v.a. ca. 11 jaar) Fase 6 identiteitsbesef (v.a. ca. 11 jaar) In de eerste
vier fasen, die de leeftijd van 0 tot 12 jaar omvatten, ontwikkelt het
kind zich in eigen tempo en wordt vanuit zijn eigen nieuwsgierigheid
naar een volgende ontwikkelingsstap getrokken. In deze visie staat niet
de klassieke groep centraal maar het individuele kind en zijn
ontwikkeling, als onderdeel van een groep die van samenstelling kan
wisselen, al naar gelang de fase waarin het kind zich bevindt. De
pedagogisch medewerker is geen groepsleider maar een coach. - Piaget ontwikkelingsfases - Vygotsky - Montessori het kind in zijn omgeving - Freinet - Steiner - Korczak - Reggio Emilia - OGO manieren van leren en ontwikkelen - Natuurlijk Leren We kunnen de gehanteerde basisideeën onderscheiden in: - Het kind ontwikkelt zich fasegewijs. - De omgeving van het kind bepaalt mede hoe het kind zich ontwikkelt. - Leertheorieën bepalen mede hoe het kind zich ontwikkelt. In alle genoemde theorieën wordt gepleit voor het volgen van het kind in zijn geheel, en de ontwikkeling niet los te zien. |